Airco op zijn maximum maar toch zo een last van de tropische temperaturen in je wagen als je aan het oefenen bent voor je rijbewijs b?
Airco leswagen op zijn maximum maar toch het zweet op je voorhoofd? Het angstzweet kunnen wij uiteraard niet voorkomen maar vaak is de échte hitte in de wagen te wijten aan een foutief ingestelde airconditioning. De capaciteit wordt veelal niet volledig benut en dat is geen technisch probleem maar de fout van de automobilist zelf!
We sommen de 5 meest voorkomende fouten op en geven enkele tips om je wagen sneller koel te hebben!
- Instappen en meteen de airco op koudste en grootste blaasstand zetten.
Vaak kan je de ramen van je wagen op afstand volledig open doen, handig trucje om de eerste hitte meteen uit je wagen te jagen voordat je instapt. Is jouw wagen hier nog niet van voorzien? Zet dan even alle portieren open. De temperatuur in de wagen zal onmiddellijk opmerkelijk verlagen. Stap vervolgens in je wagen en sluit alle portieren en ramen en je kan de airco inschakelen. . - De ‘lucht-recirculatie’ inschakelen
Om je wagen nog iets sneller te koelen bij vertrek kan je enkele minuten de lucht-recirculatie inschakelen. Vergeet echter niet deze meteen erna terug uit te schakelen zodat je verse buitenlucht krijgt. Hierdoor zal de airco ook de luchtstroom gelijkmatiger kunnen verdelen. Het is dus enkel handig om bij vertrek kort en snel je wagen te koelen! - De airconditioning ’s ochtends vroeg nog niet inschakelen, omdat het dan nog kil is.
In onze streken kan het ’s zomers in de ochtend best koel zijn. Toch is het dan vaak verstandig om meteen de airconditioning aan te zetten. Zo voorkom je dat de ramen beslaan als de buitentemperatuur enigszins begint te stijgen. - De uitstroomroosters verkeerd richten
De temperatuur lager zetten omdat je niets voelt is meestal geen kwestie van een te hoog ingestelde temperatuur, maar de richting waarin de koude lucht door de auto stroomt. Om een gelijkmatige verdeling van de luchtstroom te krijgen, moeten de uitstroomroosters naar boven wijzen en dus niet naar je gezicht. Hierdoor stroomt de lucht mooi rond door het interieur van de auto. Bovendien: warmte stijgt en alleen daarom al is het verstandig de openingen naar boven te richten, opdat er zo snel mogelijk wordt gekoeld. - Geen onderhoud
Veel airco-systemen lijden onder achterstallig onderhoud. Het automerk Seat (dat tevens deze oplijsting heeft gemaakt) adviseert om de filters om de 15.000 tot 20.000 kilometer te. Na een paar jaar zal het ook nodig zijn om de koelvloeistof te verversen of aan te vullen. Te laat op onderhoud kan bovendien leiden tot schimmels in en die veroorzaken een minder aangenaam geurtje in de wagen.
PS: vergeet niet om je L-sticker op de achteruit te hangen als je gaat oefenen! Heb je hem nog niet? Bestel hem dan snel bij snelleropweg.be!
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.